STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w gabinecie EDU-SENSO Izabela Wojnarska
w Żarach 

Standardy ochrony dzieci to cztery zasady, których przyjęcie sprawia, że gabinet Edu-Senso – terapia i edukacja jest bezpieczny dla dzieci, a jego właścicielka potrafi zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka oraz podjąć działania profilaktyczne oraz interwencyjne. 
 
     STANDARD I. POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM   Preambuła, czyli wstęp do dokumentu

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez właścicielkę gabinetu Edu-Senso jest działanie dla dobra każdego dziecka, które korzysta z usług gabinetu Edu-Senso, i w jego najlepszym interesie. Właścicielka gabinetu traktuje każde dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Realizując te cele właścicielka gabinetu Edu-Senso działa w ramach swoich kompetencji oraz obowiązującego prawa. Celem jeszcze lepszego zapewnienia dzieciom harmonijnych warunków rozwoju, odpowiedniego wsparcia i bezpieczeństwa zostaje wprowadzona w gabinecie Edu-Senso Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Bieżący dokument ma służyć zapewnieniu dzieciom jak najlepszej ochrony przed krzywdzeniem, rozumianym przeze mnie jako zaniedbanie dziecka, stosowanie wobec niego przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz wykorzystanie. Wdrażając tę Politykę właścicielka gabinetu Edu-Senso kieruje się wartościami szacunku, empatii i sprawiedliwości, kładąc nacisk na prawa dziecka i jego bezpieczeństwo. Obowiązkowe przestrzeganie przez właścicielkę gabinetu Edu-Senso zarządzeń i procedur określonych w niniejszym dokumencie pozwoli na efektywniejsze zapobieganie zagrożeniom bezpieczeństwa dzieci oraz tworzenie środowiska pozbawionego czynników mogących doprowadzić do naruszenia praw dziecka. 

      Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

• Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606). • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.) • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249). • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375  z późn. zm.). • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) - art. 23 i 24. • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550
 z późn. zm.). 
• Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
Te dokumenty stanowią podstawę prawno-instytucjonalną dla opracowania i realizacji Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w gabinecie Edu-Senso Izabela Wojnarska. 
 
     Objaśnienie terminów  


1. GABINET – gabinet Edu-Senso Izabela Wojnarska w Żarach. 
2. WŁAŚCICIELKA - osoba kierująca gabinetem Edu-Senso i prowadząca diagnozy oraz zajęcia edukacyjne i terapeutyczne z dziećmi. 
3. MAŁOLETNI / DZIECKO – każda osoba do ukończenia 18. roku życia, który uczęszcza na diagnozę/zajęcia/terapię do gabinetu Edu-Senso Izabela Wojnarska. 
4. DANE OSOBOWE - informacje dotyczące podopiecznego gabinetu Edu-Senso umożliwiające jego identyfikację. 
5. OPIEKUN DZIECKA - osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, albo inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (w tym: rodzina zastępcza). 
6. ZGODA RODZICA DZIECKA - oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny. 
7. KRZYWDZENIE - należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego względem dziecka przez jakąkolwiek osobę oraz każde działanie na szkodę dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie ze strony opiekuna dziecka, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka. 

     Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z gabinetu Edu-Senso


  1. Mając na względzie bezpieczeństwo dzieci właścicielka gabinetu ustanawia następujące zasady: 
· rodzice/opiekunowie prawni są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci w drodze do gabinetu i z gabinetu do domu; 
· osobiście powierzają oni dziecko właścicielce gabinetu wchodząc do sali terapeutycznej;         
· odpowiedzialność właścicielki za bezpieczeństwo dziecka rozpoczyna się dopiero z chwilą przekazania dziecka przez rodziców w gabinecie;   
· właścicielka odbierając dziecko od rodzica zwraca uwagę czy dziecko nie wnosi do gabinetu przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu;   
· rodzice są zobowiązani do przyprowadzania do gabinetu dzieci zdrowych;   
· rodzice mają obowiązek zgłaszać wszelkie poważne dolegliwości dziecka i udzielać wyczerpujących informacji na temat stanu dziecka;   
· dziecko odbierane jest z gabinetu przez rodziców (opiekunów prawych) lub upoważnione osoby i od chwili przekazania im dziecka przez właścicielkę gabinetu odpowiadają oni za bezpieczeństwo dziecka;   
· właścicielka przekazuje dziecko odbierającym je osobom w sali terapeutycznej;   
· wydanie dziecka innym osobom może nastąpić jedynie w przypadku wcześniejszego przedłożenia pisemnej zgody przez rodziców, z podaniem danych osobowych oraz numerem dowodu osobistego (załącznik nr 1);   
· osobą upoważnioną przez rodziców do odbioru dziecka z gabinetu może być jedynie osoba pełnoletnia, zapewniająca dziecku pełne bezpieczeństwo; 
· rodzice ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez osobę wskazaną przez nich;   
· jeśli dziecko będzie się opierało, płakało lub z innych przyczyn nie będzie chciało wyjść z gabinetu z osobą upoważnioną przez rodzica, dziecko pozostanie pod opieką właścicielki, a rodzic zostanie o tym fakcie poinformowany telefonicznie, w celu ustalenia dalszego postępowania;   
· upoważnienie do odbioru dziecka jest ważne do odwołania przez rodzica;   
· rodzice mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka z gabinetu - takie upoważnienie też ma formę pisemną - wydanie dziecka nastąpi po okazaniu przez osobę dowodu osobistego przez odbierającego i weryfikacji telefonicznej, dokonanej przez właścicielkę;   
· w sytuacjach szczególnych, na telefoniczną prośbę rodzica lub opiekuna dziecko może być wydane wskazanej osobie - wydanie dziecka nastąpi po okazaniu przez osobę dowodu osobistego przez odbierającego i weryfikacji telefonicznej, dokonanej przez właścicielkę;   
· właścicielka może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy istnieje podejrzenie, że osoba odbierająca dziecko jest pod wpływem alkoholu/narkotyków lub zachowuje się agresywnie - zachowania te wskazują na sytuację, w której osoba nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa – właścicielka gabinetu zatrzymuje dziecko do czasu wyjaśnienia sprawy, wzywa drugiego rodzica, opiekuna prawnego lub osobę upoważnioną, a jeśli jest to niemożliwe to może wezwać policję;   
· z zaistniałego zdarzenia, po rozmowie z rodzicem i zakończeniu działań interwencyjnych, właścicielka sporządza notatkę służbową;   
· jeżeli powtarzają się przypadki, w których rodzic/opiekun prawny odbierający dziecko, znajduje się pod wpływem alkoholu/narkotyków lub zachowuje się agresywnie, właścicielka powiadamia o tym fakcie policję oraz kieruje pismo do sądu rodzinnego - celem rozeznania sytuacji domowej i rodzinnej dziecka (załącznik nr 2);   
· w przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po zakończeniu zajęć, właścicielka kontaktuje się telefonicznie z rodzicem;   
· prośba rodziców dotycząca nie odbierania dziecka przez drugiego z rodziców, musi mieć podstawy prawne; jeśli zaś oboje rodziców, pomimo tego, że są w wolnym związku, w separacji lub po rozwodzie, ale mają zachowane prawa rodzicielskie, to właścicielka wydaje dziecko każdemu z rodziców;   
· jeśli do właścicielki gabinetu zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, właścicielka postępuje zgodnie z tym postanowieniem;   
· o każdej próbie odebrania dziecka przez rodzica/opiekuna nieuprawnionego do odbioru, właścicielka powiadamia rodzica/opiekuna sprawującego opiekę nad dzieckiem;   
· w sytuacji, kiedy oboje rodzice wykonują władzę rodzicielską, a mimo to na terenie gabinetu dochodzi między nimi do sporów o odbiór dziecka, np. kłótnie rodziców, wyrywanie sobie dziecka, itp. właścicielka powiadamia policję i/ lub kieruje pismo do sądu rodzinnego - wniosek o wgląd w sytuację dziecka i rodziny (załącznik nr 2).   
· dziecko w wieku szkolnym, które ukończyło 7 lat, na wniosek rodzica, może samodzielnie przychodzić na zajęcia do gabinetu i samodzielnie wracać po zajęciach do domu – rodzic wyraża na to pisemną zgodę (załącznik nr 3), biorąc pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka w drodze do i z gabinetu. 



     Zasady ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka

1.
Gabinet zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. 
2. Dane osobowe dzieci są wykorzystywane wyłącznie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.  
3. Gabinet, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka. 
4. W swoich działaniach właścicielka gabinetu kieruje się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunku dziecka. 
5. Właścicielka gabinetu nie umożliwia przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie gabinetu. 
6. Właścicielka gabinetu, za pisemną zgodą rodziców dziecka (załącznik nr 4), utrwala wizerunek dziecka w czasie próby diagnostycznej na potrzeby prowadzonej diagnozy dziecka oraz podczas zajęć edukacyjnych/terapeutycznych (filmowanie i/lub fotografowanie dziecka w trakcie jego aktywności podczas zajęć) oraz udostępnia utrwalony w trakcie zajęć wizerunek dziecka jego rodzicom celem celebrowania sukcesów dziecka, zawsze mając na uwadze bezpieczeństwo dziecka. 
7. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie użyty przez właścicielkę gabinetu. 
8. Upublicznienie przez właścicielkę gabinetu wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) w celach informacji i promocji gabinetu Edu-Senso wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka (załącznik nr 4)
9. Pisemna zgoda, o której mowa w puncie powyżej, zawiera informację, gdzie będzie zamieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie gabinetu lub stronie Facebook w celach promocyjnych). 
10. Jeśli dzieci, rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, właścicielka gabinetu respektuje ich decyzję. 
11. Po wykonaniu diagnozy lub udostępnieniu rodzicom lub upublicznieniu wizerunku ich dziecka, właścicielka usuwa nagranie ze swojego sprzętu (telefon, laptop).

     Zasady dostępu dzieci do Internetu


1. Na terenie gabinetu dziecko nie ma możliwości swobodnego dostępu do Internetu. 
2. W gabinecie możliwość korzystania przez dziecko z technologii komputerowej dopuszczalna  jest wyłącznie w trakcie prowadzonej przez właścicielkę diagnozy lub terapii. 3. W trakcie ww. czynności właścicielka jest zawsze obecna razem z dzieckiem w gabinecie.   


      STANDARD II. PERSONEL – ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI 


1. Właścicielka gabinetu oświadcza, że nie była skazana za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletnich i nie toczy się wobec niej żadne postępowanie karne w tym zakresie, a także, że posiada do wglądu potwierdzenie o niekaralności z Krajowego rejestru Karnego zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2023r. poz.1304 i 1606). 
2. Właścicielka gabinetu posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci. 
3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka właścicielka gabinetu podejmuje rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy. 
4. Właścicielka monitoruje sytuację i dobrostan dziecka. 
5. Właścicielka zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko: 
 a) w komunikacji z dziećmi: 
· zachowuje cierpliwość i szacunek; 
· słucha uważnie dzieci i udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji; 
· nie zawstydza, nie upokarza, nie lekceważy i nie obraża dziecka; 
· nie krzyczy na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka; 
· nie ujawnia informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych -obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej; 
· podejmując decyzje dotyczące dziecka, informuje je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania; 
· szanuje prawo dziecka do prywatności, a jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnia mu to najszybciej jak to możliwe; ·       nie zachowuje się w obecności dzieci w sposób niestosowny - obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej i psychicznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby); 
· zapewnia dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy; b) w działaniach z dziećmi: 
· docenia i szanuje wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuje i traktuje równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd; 
· unika faworyzowania dzieci; 
· nie nawiązuje z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani nie składa mu propozycji o nieodpowiednim charakterze - obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę; 
· nie utrwala wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych - dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunku dziecka; 
· nie proponuje dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również nie używa ich w obecności dzieci; c) w kontakcie fizycznym z dziećmi: 
· nie stosuje przemocowych działań wobec dziecka - bicie, szturchanie, popychanie ani innych, które w jakikolwiek sposób naruszają integralność fizyczną dziecka; 
· nie podejmuje innego niż konieczny kontaktu fizycznego z dzieckiem w związku z prowadzoną diagnozą lub terapią/edukacją; 
· nigdy nie dotyka dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny; 
· zawsze jest przygotowana na wyjaśnienie swoich działań; 
· w sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unika innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem - dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, myciu rąk i buzi oraz w korzystaniu z toalety; 
· na pomoc przy wykonywaniu czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka rodzice dziecka udzielają właścicielce pisemnej zgody (załącznik nr 5).
    
      STANDARD III. PROCEDURY ZGŁASZANIA PODEJRZENIA ORAZ INTERWENCJI W  SYTUACJI ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA   


 1. Zagrożenie bezpieczeństwa małoletnich może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania. Na potrzeby Polityki przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci: 
  ·       popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, gwałt, znęcanie się nad dzieckiem); 
  ·       doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie; 
  ·       doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem). 
 2. Właścicielka gabinetu zwraca szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu małoletniego sygnałów świadczących o jego krzywdzeniu, takich, jak np.: 
· dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić; 
· podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne; niemożliwe, niespójne itp., dziecko często zmienia wyjaśnienia; 
· dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody; 
· dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła; 
· dziecko boi się rodzica lub opiekuna; 
· dziecko boi się wyjścia z gabinetu; 
· dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone; 
· dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.; 
· dziecko moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach, czy też na widok określonych osób; 
· nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka widoczna podczas przebywania dziecka w gabinecie, ale nie wynikająca z prowadzonej przez właścicielkę terapii. 
2. W przypadku podjęcia przez właścicielkę gabinetu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma ona obowiązek sporządzenia notatki służbowej opisującą zdarzenie, w szczególności przyczynę wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego. 
3. Właścicielka wzywa rodziców dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu, przedstawia okoliczności krzywdzenia, które udało jej się ustalić, lub których wystąpienie podejrzewa, informuje o zachowaniach i wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia. 
4. Właścicielka informuje opiekunów dziecka o obowiązku gabinetu zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny).
5. Po poinformowaniu opiekunów przez właścicielkę – zgodnie z punktem poprzedzającym – składa ona zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji (załącznik nr 6) lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego (załącznik nr 2). 
6. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.  
7. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie. 
8. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi (załącznik nr 7)
do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do dokumentacji dziecka. 
9. Właścicielka zobowiązana jest do zachowania informacji o krzywdzeniu dziecka w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.   


     STANDARD IV.  MONITORING  STOSOWANIA  POLITYKI  
 
1. Właścicielka gabinetu jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji standardów,
ewaluowanie i modyfikowanie zapisów standardów oraz prowadzenie rejestru interwencji. 
2. Monitorowanie standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w gabinecie, polega na ustaleniu wypełniania przez standardy wymogów przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
3. Rodzice mogą̨ zgłaszać́ uwagi co do treści Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz jej realizacji bezpośrednio właścicielce gabinetu lub pośrednio wypełniając ankietę̨ ewaluacyjną (załącznik nr 8). Właścicielka gabinetu analizuje zgłoszone przez rodziców uwagi i wprowadza niezbędne zmiany. 
4. W przypadku, gdy standardy ochrony małoletnich nie spełniają wymagań określonych w przepisach prawnych lub też z innych przyczyn okazały się nieaktualne lub nieodpowiadające potrzebom ochrony małoletnich, dokonywana jest aktualizacja standardów.
5. Aktualizacji standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w gabinecie, dokonuje właścicielka gabinetu.
 
     Przepisy końcowe

1. Polityka wchodzi w życie z dniem 14 sierpnia 2024r. 
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla dzieci i ich opiekunów, poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i udostępnienie do wglądu w formie papierowej w widocznym miejscu w gabinecie, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.