- Badania neurobiologiczne potwierdziły, że u osób wcześnie rozpoczynających naukę czytania następuje intensywniejsza komunikacja między półkulami mózgu.
- W dzieciństwie występuje bardzo wysoka plastyczność neuronalna.
- Ogłoszone w 1994r. badania D. Massaro potwierdziły prymat sylaby w percepcji dźwięków mowy.
- Wczesna nauka czytania pomaga opanować prawidłową artykulację głosek, stymuluje wszystkie funkcje poznawcze, kształtuje koncentrację i uwagę, twórcze samodzielne myślenie, rozumowanie przez analogię oraz myślenie przyczynowo – skutkowe, a tym samym wyznacza przyszły sukces edukacyjny dziecka.
- wiedzę na temat funkcji symultanicznych (całościowych, prawopółkulowych) i sekwencyjnych (linearnych, lewopółkulowych)
- naturalne mechanizmy językowe –samogłoski odczytywane w izolacji, spółgłoski TYLKO w sylabach
- powtórzenie sekwencji rozwoju mowy dziecka – od samogłosek i sylab, przez wyrażenia dźwiękonaśladowcze, do wyrazów i zdań
- prowadzenie ćwiczeń porządkowania od lewej do prawej
- POWTARZANIE czyli naśladowanie
- ROZUMIENIE czyli wskazywanie
- NAZYWANIE czyli samodzielne czytanie
- różnicowanie słuchowe głosek
- różnicowanie liter
- koncentrację na bodźcach słuchowych i wzrokowych
- kategoryzację
- analizę i syntezę wzrokową
- pamięć wzrokową i słuchową
- długość wydechu
- zachowania kreatywne
- myślenie symboliczne (abstrakcyjne)