Nauka czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną

Nauka czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną
Zajęcia z nauki czytania prowadzone są metodą SYMULTANICZNO – SEKWENCYJNEJ NAUKI CZYTANIA stworzonej  przez prof. Jagodę Cieszyńską. Metoda ta ma swoje podstawy oparte na badaniach naukowych:  
  • Badania neurobiologiczne potwierdziły, że u osób wcześnie rozpoczynających naukę czytania następuje intensywniejsza komunikacja między półkulami mózgu.
  • W dzieciństwie występuje bardzo wysoka plastyczność neuronalna.
  • Ogłoszone w 1994r. badania D. Massaro potwierdziły prymat sylaby w percepcji dźwięków mowy.
  • Wczesna nauka czytania pomaga opanować prawidłową artykulację głosek, stymuluje wszystkie funkcje poznawcze, kształtuje koncentrację i uwagę, twórcze samodzielne myślenie, rozumowanie przez analogię oraz myślenie przyczynowo – skutkowe, a tym samym wyznacza przyszły sukces edukacyjny dziecka.
  Ta metoda nauki czytania uwzględnia:  
  • wiedzę na temat funkcji symultanicznych (całościowych, prawopółkulowych) i sekwencyjnych (linearnych, lewopółkulowych)
  • naturalne mechanizmy językowe –samogłoski odczytywane w izolacji, spółgłoski TYLKO w sylabach
  • powtórzenie sekwencji rozwoju mowy dziecka – od samogłosek i sylab, przez wyrażenia dźwiękonaśladowcze, do wyrazów i zdań
  • prowadzenie ćwiczeń porządkowania od lewej do prawej
         Sylaby, które dziecko poznaje podczas zajęć, pełnią funkcje wzorca służącego do odczytywania nowych wyrazów. Nauka czytania każdej nowej samogłoski czy sylaby realizowana jest w trzech etapach:  
  1. POWTARZANIE czyli naśladowanie
  2. ROZUMIENIE czyli wskazywanie
  3. NAZYWANIE czyli samodzielne czytanie
  Dzieci zapoznając się z zapisem sylab ćwiczą:  
  • różnicowanie słuchowe głosek
  • różnicowanie liter
  • koncentrację na bodźcach słuchowych i wzrokowych
  • kategoryzację
  • analizę i syntezę wzrokową
  • pamięć wzrokową i słuchową
  • długość wydechu
  • zachowania kreatywne
  • myślenie symboliczne (abstrakcyjne)
          Podczas ćwiczeń na sylabach, dziecko zaczyna rozumieć, że można zapisać wszystkie słowa, które się pomyśli i odczytać słowa, które powstały w umyśle drugiej osoby. Zaczyna odczuwać magię języka pisanego. Wszystkie zajęcia prowadzone są w formie zabawowej, gdyż właśnie zabawa jest naturalną  formą aktywności dzieci. Stawiane przed dziećmi zadania mobilizują je do aktywnego uczestnictwa. Zajęcia prowadzone są indywidualnie, a ilość i terminy zajęć indywidualnych są ustalane według życzenia rodziców.