Diagnoza i terapia funkcji wzrokowych

Diagnoza i terapia funkcji wzrokowych
Trudności w nauce czytania i pisania często są spowodowane zaburzeniami funkcjonowania narządu wzroku. Ponieważ zaburzenia funkcji wzrokowych mają objawy zbliżone do dysleksji rozwojowej, dlatego też nierzadko są z nią mylone.   Wskazania do diagnozy funkcji wzrokowych:
  • zagrożona, nieprawidłowo przebiegająca ciąża
  • nieprawidłowy lub przedwczesny poród
  • dzieci z grupy ryzyka dysleksji
  • brak efektów w terapii pedagogicznej lub korekcyjno – kompensacyjnej
  • skroniowe bóle głowy i bóle oczu podczas czytania
  • choroby narządu wzroku i wady wzroku występujące u rodziców
  Zaburzeń funkcji wzrokowych powodują:
  • opóźnienie w rozwoju ruchowym,
  • niski poziom koncentracji wzrokowej,
  • niechęć do czytania,
  • wolne tempo przepisywania z tablicy,
  • błędy popełniane przy przepisywaniu (zwłaszcza pomijanie liter i drobnych elementów graficznych),
  • problemy w czytaniu drobnego druku,
  • bóle głowy, pieczenie oczu, częste mruganie, mrużenie oczu,
  • czytanie tekstu z bardzo bliskiej lub bardzo dalekiej odległości od oczu,
  • niski poziom grafomotoryczny pisma (pismo nie mieści się w liniach, pisanie pod różnym kątem),
  • gorsza ostrość widzenia do dali po dłuższym okresie pracy z bliska,
  • litery widziane są z różnym kontrastem,
  • przechylanie głowy lub ciała w jedną stronę,
  • przekręcanie zeszytu w różne strony,
  • wodzenie palcem wzdłuż tekstu,
  • problemy w różnicowaniu kolorów,
  • niechęć do czytania w czasie jazdy samochodem lub pociągiem,
  • zła tolerancja jaskrawego światła i zmian natężenia oświetlenia,
  • skrócony czas koncentracji wzrokowej,
  • niska efektywność pracy z bliska,
  • zaburzenia równowagi i orientacji przestrzennej,
  • patrzenie pod nogi szczególnie podczas schodzenia po schodach,
  • unikanie gier i zabaw ruchowych, zwłaszcza z piłką
    Diagnoza i terapia funkcji wzrokowych przeprowadzana jest w oparciu o programy autorskie:
  • IMPULS SYSTEM Bożeny Odowskiej – Szlachcic
  • ASTRONAUT TRAINING Mary Kawar
   Oba programy reprezentują podejście interdyscyplinarne łącząc wiedzę z zakresu: anatomii, fizjologii i patologii układu wzrokowego, psychologii rozwojowej, integracji sensorycznej, a także podstaw ortoptyki. Terapia funkcji wzrokowych prowadzona jest po przeprowadzonej diagnozie i polega na usprawnieniu funkcjonowania zaburzonych funkcji. Diagnoza funkcji wzrokowych obejmuje badanie:
  • ruchomości gałek ocznych
  • umiejętności separacji ruchów oczu od ruchów głowy
  • ruchów sakkadowych
  • widzenia obuocznego
  • konwergencji i akomodacji
  • ostrości wzroku do bliży i do dali
  • różnicowania barw
  • odblasków świetlnych – test Hirschberga
  • odruchów źrenic
  • zeza ukrytego
  • obwodowego pola widzenia
  • integracji wzrokowej
  • kierunku odruchu fiksacyjnego
  • funkcji sensomotorycznych mających wpływ na funkcje wzrokowe
      Kiedy podstawowym problemem trudności w czytaniu i pisaniu są dysfunkcje wzrokowe, korekcja tych nieprawidłowości, dzięki systematycznie prowadzonej terapii w gabinecie i wspierania terapii ćwiczeniami wykonywanymi  pod nadzorem rodziców w domu, eliminuje zauważone problemy. Kompleksowa ocena funkcji wzrokowych powinna stać się również integralnym elementem diagnozy dysleksji rozwojowej typu wzrokowego.