- nadmiernie albo ze zbyt małą wrażliwością reaguje na bodźce sensoryczne:
- przedsionkowe (ma nieprawidłowy poziomem aktywności ruchowej) – biega zamiast chodzić, nie potrafi spokojnie czekać przez dłuższą chwilę, uporczywie kręci się w kółko, kołysze się albo też niechętnie podejmuje zdania ruchowe, szybko się męczy
- proprioceptywne (bodźce z własnego ciała) – gryzie, szczypie, niszczy zabawki, wpada na przedmioty lub inne dzieci, zbyt mocno ściska przybory do pisania, nie zwraca uwagi na zimno czy ból, uderza zabawkami o swoje ciało
- słuchowe – zatyka uszy, reaguje płaczem na hałas, przeszkadzają mu różne dźwięki, potrzebuje powtarzania poleceń, mówi samo do siebie, powtarza niektóre dźwięki
- dotykowe – unika niektórych ubrań, nie lubi przytulania, całowania, czynności pielęgnacyjnych, chodzi na palcach
- wzrokowe – unika patrzenia w oczy, mruży oczy w jasnych pomieszczeniach, odmawia zasłaniania oczu
- zapachowe i smakowe – unika określonych rodzajów jedzenia, często zatyka nos lub mówi, że śmierdzi, wącha różne rzeczy
- ma niewłaściwy poziom uwagi – nie potrafi skupić się dłużej na jednej czynności, łatwo się rozprasza
- ma obniżony poziom koordynacji ruchowej – słabą równowagę, często się potyka, przewraca, ma trudności z rzucaniem i łapaniem piłki, jazdą na rowerze, posługiwaniem się sztućcami, kłopoty z rysowaniem, używaniem nożyczek, ubieraniem się
- ma opóźniony rozwój mowy
- ma problemy z nauką czytania i pisania
- ma trudności w zachowaniu – ma problem z przystosowaniem się do nowej sytuacji, reaguje agresywnie lub wycofuje się, nie nawiązuje relacji z rówieśnikami, ma niską samoocenę, jest nieśmiałe lub lękliwe)
- szczegółowy wywiad z rodzicami
- kwestionariusze dotyczące rozwoju sensoryczno-motorycznego dziecka
- obserwacja kliniczna badająca reakcje dziecka na stymulację sensoryczną, występowanie przetrwałych odruchów, postawę, równowagę, koordynację oraz ruchy gałek ocznych
- testów południowokalifornijskich – przeznaczonych dla dzieci od 4 roku życia