Terapia ręki

Terapia ręki
Terapia ręki to program stworzony w odpowiedzi na potrzebę usprawniania małej motoryki czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Mechanizm działania ręki jest bardzo skomplikowany i uzależniony od sprawnego funkcjonowania poszczególnych jej elementów będących w ścisłym związku z układem nerwowym. Nie są to zajęcia na których tylko kreśli się szlaczki. Odbywają się na sali do ćwiczeń ruchowych. Pracując nad rączkami pamiętamy, że trudności z motoryką małą mają swoje podłoże w:
  • złym przystosowaniu posturalnym,
  • nieadekwatnym napięciu mięśniowym,
  • osłabionych mechanizmach równoważnych,
  • problemach z czuciem powierzchniowym,
  • problemach z percepcją wzrokową,
  • problemach z koordynacją wzrokowo-ruchową.
Pracując nad trudnościami manualnymi dziecka należy skupić się na funkcjonowaniu całego ciała, nie tylko dłoni czy ręki, dlatego podczas zajęć, najpierw pracujemy nad prawidłową postawą ciała, napięciem mięśniowym i pracą całej kończyny górnej, a dopiero w kolejnych etapach, nad przygotowaniem dłoni do wykonywania precyzyjnych ruchów.  DLA KOGO TERAPIA RĘKI?  Dla dzieci, które:
  • niechętnie podejmują czynności manualne (malowanie, lepienie, układanie drobnych przedmiotów itp.),
  • mają problem z nauką czynności samoobsługi codziennej (picie z kubka, ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.),
  • mają nieprawidłową postawę ciała,
  • mają wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
  • problemy grafomotoryczne (pisanie, malowanie),
  • zaburzenia kontroli wzrokowo-ruchowej,
  • mają problem z koordynacją obu rąk podczas czynności manipulacyjnych,
  • wykonują czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,
  • nie lubią dotykać nowych i różnorodnych faktur,
  • dostarczają sobie dodatkowych doznań proprioceptywnych i domagają się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni np. siadają na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciskają ręce na przedmiotach, uderzają rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach,
  • problem z koordynacją ruchową.
Ćwiczenia dobierane są indywidualnie do potrzeb i sprawności każdego dziecka, poprzedzone są krótką diagnostyką skoncentrowaną na zorientowanie się w stopniu trudności dziecka. CELE TERAPII:
  • poprawa postawy ciała,
  • poprawa sprawności ruchowej całej kończyny górnej,
  • udoskonalenie sprawności manipulacyjnej ręki,
  • rozwijanie koordynacji obustronnej rąk oraz pracy rąk w izolacji,
  • wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców,
  • nauka i doskonalenie prawidłowego chwytu,
  • doskonalenie umiejętności pisania,
  • kształtowanie właściwej koordynacji wzrokowo – ruchowej (oko – ręka),
  • poprawę w odbiorze wrażeń dotykowych,
  • poprawa koncentracji uwagi,
Terapia ręki może być prowadzona niezależnie, albo w połączeniu z terapią integracji sensorycznej.